در مصاف عشق

اما اگه ما نیت مون رو درست کنیم، بقیه کارها خودش درست می شه

در مصاف عشق

اما اگه ما نیت مون رو درست کنیم، بقیه کارها خودش درست می شه

در مصاف عشق
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

کاپیتولاسیون

شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۷، ۰۸:۳۲ ق.ظ

در دوره صدارت حسنعلی منصور (1342-1343) بنا به درخواست آمریکا و با فشار شاه بر کابینه منصور، مجلس سنا در مرداد 1343، با حضور 23 نماینده از 60 نماینده، لایحه کاپیتولاسیون را به تصویب رساند.

قرارداد کاپیتولاسیون که مستشاران، نظامیان، کارمندان آمریکایی و خانواده ها و بستگانشان را در ایران در صورت ارتکاب جرم از تعقیب قضایی مصون می داشت، در شرایطی محرمانه، آن هم شبانه در مجلس به اصطلاح شورای ملی در 11 مهرماه 1343 به تصویب رسید. این قرار داد قبلا میان شاه و آمریکایی ها منعقد شده بود. البته دستگاه حکومت شاه و مستشاران می خواستند این قضیه محرمانه بماند که با درز این خبر توسط یکی از کارمندان مجلس شورای ملی به بیرون و امام راحل (ره)، اما در تاریخ 14 آبان 1343 مصادف با چهل و پنجمین سال تولد شاه طی یک سخنرانی آتشین، شاه و آمریکا را به خاطر زیر پا گذاشتن حاکمیت ملت ایران و تمامیت ارضی و غرور ملی ملت ایران، آماج حملات مستقیم قرار داده و فرمودند: «غرور ایران را با این قرارداد پایمال کردند، باید زیر چکمه آمریکا برویم، آمریکا از انگلیس بدتر، انگلیس از آمریکا بدتر، شوروی از هر دو بدتر، همه از همه پلیدترند.»

پیام فوری این رویداد، که موجب تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه شد، تحریم قانون کاپیتولاسیون از سوی گروه ها و جمعیت های اسلامی بود که نماد آن، قتل حسنعلی منصور، توسط فدائیان اسلام و سوء قصد نافرجام، به جان شاه در کاخ مرمر بود و پیامد بلند مدت آن نیز، انقلاب توفنده ای بود که در 22 بهمن 1357 به سرنگونی رژیم پهلوی انجامید.

برای مشاهده متن کامل کلیک کنید.

نظرات (۱)

  • همیار رایانه
  • همیار رایانه (9099071728 )  پاسخگوی تلفنی سوالات و مشکلات رایانه، موبایل ، تبلت ، لپ تاپ، مشکلات اینستاگرام و تلگرام و ....

    وبلاگ عالی  و مطالب آموزنده  و مفید  بود .

    همیار رایانه پاسخگوی تلفنی سوالات ومشکلات رایانه وموبایل

    شماره تماس  9099071728 

    www.hamyarrayaneh.ir  سایت:

    تلگرام :  https://t.me/HamyarRayaneh

    اینستاگرام :  https://instagram.com/_u/hamyarrayaneh

    سروش:   https://sapp/hamyarrayaneh

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">