در مصاف عشق

اما اگه ما نیت مون رو درست کنیم، بقیه کارها خودش درست می شه

در مصاف عشق

اما اگه ما نیت مون رو درست کنیم، بقیه کارها خودش درست می شه

در مصاف عشق
بایگانی
پربیننده ترین مطالب
آخرین نظرات

ایران پس از کودتای 28 مرداد 1332

جمعه, ۲۹ تیر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳ ب.ظ

نقطه شروع تسلط همه جانبه آمریکا بر ایران از این کودتا کلید زده شد. سیاست آمریکا پس لز کودتا این بود که ایران به صورت کشوری با ثبات ، اما سلطه پذیر و در خدمت آمریکا باشد و به عنوان ابزاری در مقابل کمونیسم مورد استفاده قرار گیرد.

بر این اساس، آمریکا در سال 1336،، با اعزام چند کارشناس امور امنیتی، سازمان اطلاعات و امنیت کشور یعنی ساواک را برای شکستن صدای هر نوع اعتراضی در ایران، پایه ریزی کرد. هزینه تثبیت رژیم دیکتاتوری این بود که شاه کاملا رژیم خود را به سیاست خارجی امریکا وابسته سازد، و کمک های آمریکا را برای ایجاد یک دستگاه نیرومند امنیت داخلی بپذیرد. نتیجه آنکه تا سال 1339، شاه به صورت نماد ساطه آمریکا در ایران درآمد.

در دوره نخست وزیری اسدا.. علم (1341 تا 1342) وقایع مهمی در جهت رضایت خاطر امریکاییها به وقوع چیوست که از مهم ترین آنها تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی و انقلاب سفید شاه بود. این دو برنامه که در راستای اهداف آمریکا تنظیم شده بود، با واکنش شدید مردم و روحانیت ایران مواجه گردید که سرانجام منجر به قیام خونین 15 خرداد 1342 و دستگیری امام خمینی  (ره) شد.

برای مشاهده متن کامل کلیک کنید.

بعد از آنکه شاه برای دریافت کمک نظامی و اقتصادی پافشاری می کرد، کندی و مشاورانش برای اصلاحات و ایجاد فضای باز سیاسی و آزادیهای مدنی تأکید می کردند. سرانجام با سفر لیندون جانسون، معاون رئیس جمهوری آمریکا به ایران در دوم  شهریور 1341، شاه تسلیم برنامه های آمریکا شد و دکترین کندی را صورت تمام عیار به اجرا درآورد. از این زمان آمریکا و شاه، برنامه «انقلاب سفید» و اصلاحات ارضی، برپا کردن جنگ ها، فروش کارخانجات دولتی، تقسیم سود سهام، تشکیل سپاه دانش و اعطای آزادی های مدنی و مطبوعاتی را به اجرا گذاردند.

آمریکا

سلطه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">